مقاوم سازی و اجتناب از ساخت و ساز در كنار گسل ها باید جدی گرفته شود
نوشته شده توسط : swot

'محمدجواد بلورچی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر اینكه در وقوع زلزله، سازه ها موجب كشته شدن آدم ها می شوند، افزود: باید مسوولان برای این پدیده كه همواره نگران آن هستند، برنامه ای مدون و مؤثر داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه نام كشور ایران پنج بار در فهرست زمین لرزه هایی با بیش از 10 هزار كشته آمده، یادآور شد: 16درصد زمین لرزه های پرتلفات مانند زمین لرزه بوئین زهرا، طبس، رودبار و بم در كشور ما رخ داده است.

به گفته بلورچی، هم اكنون با وجود وسعت زیاد كشورمان و جمعیت 73 میلیونی، از نظر جایگاه تلفات زمین لرزه همتراز كشوری مانند چین هستیم.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی كشور با بیان اینكه از سال 1280 هجری شمسی تا 1380 آمار تلفات ناشی از زمین لرزه در كشورمان فزاینده بوده، بر لزوم شناخت از زمین، مطالعه و آموزش، تغییر باورها و در نهایت تغییر عملكرد تاكید كرد.

وی یادآور شد: ژاپن به عنوان كشور مخاطرات با وجود نهادینه شدن مدیریت بحران در آن به دلیل پیش بینی نكردن به موقع سونامی پس از زمین لرزه، دچار 350 میلیارد دلار خسارت شد و همچنان عوارض زلزله در این كشور ادامه دارد.

وی اضافه كرد: از سال 1900 میلادی تا امروز، مخاطرات زمین شناختی در جهان نرخ فزاینده دارند كه علت عمده آن را می توان در امكان اندازه گیری و ثبت آن ها دانست.

به گفته بلورچی: با آنكه دانش موجب شده به مرور از تلفات كاسته شود ولی به دلیل اینكه با توجه به رشد جمعیت زمین های بیشتری مورد نیاز انسان است، تعداد انسان های در معرض خطر همچنان در حال افزایش است.

وی با بیان اینكه بین قاره های جهان بیشترین نوع مخاطرات در آسیا به ثبت رسیده، گفت: 43 پدیده مخاطره آمیز را در جهان معرفی می كنند كه عمده آنها در كشور ما اتفاق می افتد.

وی عمده مخاطرات زمین شناختی ایران را شامل زمین لرزه، زمین لغزش، سیل، خشكسالی و فرونشست زمین عنوان و تصریح كرد: با این وجود پدیده هایی مانند توفان گونو كه انتظار آن در ایران نمی رفت، به دلیل تغییرات اقلیمی در ایران نیز اتفاق می افتد.

این كارشناس ارشد زمین شناسی بیان كرد: ایران به لحاظ نقشه رده بندی شاخص مخاطرات طبیعی در رتبه سوم قرار دارد ولی ما هنوز این مخاطرات را باور نداریم.

وی گفت: ما خطر را اصلاً بررسی نمی كنیم و توسعه را بدون زیر ساخت شروع می كنیم.

وی با اشاره به اینكه اكثر امكانات در مناطق پرخطر است، تاكید كرد: وظیفه ما این است كه محدوده خطر را در كشور معرفی كنیم.

این كارشناس زمین شناسی، فرونشست زمین را از دیگر مخاطرات زمین شناختی كشور ذكر و اظهار كرد: كشور ما همیشه كم آب بوده و ایرانیان می دانستند كه با حفر قنات و سد زیرزمینی می توان با این كم آبی زندگی كرد.

وی یادآور شد: با بهره برداری غیراصولی از آب زیرزمینی اكثر دشت ها با نشست های چند 10سانتی متری در سال روبرو هستند و مخازن آب زیرزمینی به سرعت در حال تخلیه است.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات كشور با بیان اینكه استان های شمالی بیشترین میزان زمین لغزش و سیل را دارند، اضافه كرد: بیشترین میزان تلفات و خسارات در جهان را سیل به خود اختصاص می دهد و ما در زمینه سیل نیز هم ردیف كشور چین هستیم.

بلورچی با بیان اینكه در زمینه رخداد سیل روند صعودی داشتیم، یكی از دلایل اصلی این مسئله را تجاوز انسان به حریم رودخانه ها و ساخت و ساز در این محدوده عنوان كرد.

وی در ادامه به مخاطرات زمین شناختی زیست محیطی اشاره و خاطرنشان كرد: منابع آلاینده به دو دسته طبیعی و انسانی دسته بندی می شوند.

وی به عنوان مخاطرات زیست محیطی به دفع نامناسب زباله و فاضلاب در كنار منابع آبی مثل رودخانه ها و تالاب اشاره كرد و افزود: رودخانه زرجوب پساب زباله های شهر رشت را به تالاب انزلی منتقل می كند.

این كارشناس زمین شناسی همچنین به دگرگونی های اقلیمی به عنوان یكی دیگر از مخاطرات طبیعی اشاره و یادآور شد: در دو سده گذشته؛ كره زمین شش درجه گرمتر شده و این یكی دیگر از عوامل مخاطرات اقلیمی مانند خشكسالی و سیل است.

به گفته بلورچی: در اثر این پدیده مناطق مناطق خشك، خشك تر شده و مناطق پرباران دچار باران های سیل آسا می شوند.

این كارشناس اظهار داشت: این پدیده ها خطرات بیشتری را نیز دارند چرا كه قابل پیش بینی نیستند.

بلورچی گفت: با این همه، ساكنان ایران در پیشینه تاریخی خود همواره با شناخت مناسب از طبیعت امكان ادامه زندگی را در شرایط سخت سرزمین ایران فراهم كرده اند.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی كشور در خاتمه یادآور شد: مطمئنم با شناخت بهتر پدیده های زمین شناختی ما، آینده روشنی را با هم برای خود و فرزندانمان رقم خواهیم زد.

به گزارش ایرنا، همایش مخاطرات زمین شناختی با حضور استادان و كارشناسان ارشد سازمان زمین شناسی كشور و تنی چند از مسوولان محلی و دانشجویان این رشته، چهارشنبه شب در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد. ك/3

620 / 603/508





:: برچسب‌ها: حیوانات , کالیفرنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: